No és que tots els alumnes facin el mateix, si no establir estratègies educatives adecuades per l'alumne. D'aquesta manera es creu i pensa en el progrés de tots els alumnes, per això, les Adaptacions Curriculars han de respectar les característiques i necessitats de cada alumne dins el context escolar.
Per començar una adequada adaptació curricular és necessari avaluar les necessitats i potencialitats de l'alumne en concret.
Una adaptació curricular la podem definir com a:
''qualsevol ajustament o modificació que es realitza en els diferent
elements de l’oferta educativa comuna per donar resposta als nee,
per donar un contínum de resposta a la diversitat” (MEC)
- Les adaptacions curriculars no significatives son les modificacions dels elements del currículum que no afecten el grau dels objectius, i si és el cas, de les competències bàsiques. Per tant, podem dir que son les que el mestre aplica a qualsevol alumne que ho necessiti, això no implica que s’hagin de modificar el continguts curriculars de la matèria, si no que s’adapten de tal manera que amb el mateix currículum els alumnes poden dur a terme i amb normalitat el procés d’ensenyament- aprenentatge. El reforç és una adaptació curricular no significativa.
- Les adaptacions d’accés al currículum són les modificacions que faciliten i possibiliten el desenvolupament curricular i es refereixen als elements organitzatius, als recursos i a la seva optimització.
- Les adaptacions curriculars significatives son les que s’aparten de manera substancial o significativa dels elements del currículum i afecten al grau de consecució dels objectius establerts a cada etapa i, si és el cas, de les competències bàsiques. Son considerades una mesura de suport específic ja que s’eliminen apartats del currículum oficial i repercuteixen en la titulació del alumnes.
Personalment crec que sempre s'hauria de començar amb adaptacions curiculars no significatives, és a dir adaptacions de metodología, organització, seqüència, i si això no fos necessari, es pasaria a modificar els objectius i continguts d'ensenyança, el que serien adaptacions curriculars significatives.
Per dur a terme una adaptació curricular significativa és necessari plantejarse quins objectius i continguts seran claus per el desenvolupament de l'alumne. Serà de major importancia que l'alume aprengui a fer coses (continguts procedimentals), que sapiga coses (continguts conceptuals).
Referències:
Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics.
No hay comentarios:
Publicar un comentario