martes, 9 de mayo de 2017

Grups interactius

Així com he parlat de l'aprenentage per projectes,  hi ha altres metodologies com l'aprenentage cooperatiu,  els racons, els tallers, els ambients i els grups interactius que són molt interessants. Avui concretament parlarè de l'aprenentage per grups interactius.

Els grups interactius és una estratègia didàctica activa i motivadora que pretén un augment del rendiment acadèmic dels alumnes que, amb les mateixes capacitats que altres nins i nines de la seva edat, però amb distintes condicions contextuals, es troben en situació de desigualtat el els ritmes curriculars (Crea, 2002). Aquesta parteix d'una organització flexible de l'aula, que es divideix en petits grups de treball heterogènis, tutoritzats per un adult (mestre, voluntari...). Fet que suposa una intervenció més rica i concreta per atendre les necessitats de casa alumne i s'estableix dins un clima de cooperació i comunicació on tothom aprèn.

Principis i característiques:
  • Altes expectatives d’aprenentatge: les motivacions del professorat i de l’alumnat han d’estar orientades a l’èxit i no al fracàs. 
  • Acceleració dels aprenentatges: la participació i la col·laboració de tots els agents de la comunitat per afavorir un aprenentatge de màxims.
  • Aprenentatge dialògic: creació d’entorns d’aprenentatge eficaços a partir de la comunicació i la cooperació dels alumnes entre ells, com entre aquests i els adults-tutors.
Objectius:
  • Desenvolupar operacions cognitives elementals: memòria, atenció, etc.
  • Aprendre les regles pràctiques heurístiques per a l’execució d’un domini de tasques.
  • Elaborar i emprar mecanismes de pensament per a la resolució de problemes.
  • Desenvolupar processos d’aprenentatge cooperatiu i dialògic.

Organització:
  • Distribució de la classe en grups petits, heterogenis i flexibles.
  • Tutorització de cada grup per part d’un adult.
  • Tema principal-eix vertebrador de les activitats. Importància de la introducció inicial i de les conclusions finals.
  • Temporalització de les activitats en funció del número de grups creats i del nivell-cicle dels alumnes.

Principis i funcionament:
  • Implicació de la comunitat en el procés d’E-A.
  • Flexibilització del temps i de l’espai.
  • Aprenentatge grupal i individual.
  • Seguiment més directe i personalitzat.
  • Optimització de recursos humans, materials i econòmics.
  • Foment de l’esperit crític: multiplicitat de veus i discursos.

Aquí adjunt un document on podreu veure un exemple de grups interactius, de creació pròpia, junt amb les meves companyes per a l'asignatura de dificultats específiques d'aprenentatge:

No hay comentarios:

Publicar un comentario

La història de na Montse.

Avui vos present a na Montse, la meva tia.  Na Montse té 48 anys, té paràlisi cerebral severa profunda d'un 97'5%. Si voleu conèixe...