viernes, 21 de abril de 2017

Aprendre junts per viure junts

Una escola inclusiva, com destaca Pujolàs (2005) no hi ha alumnat corrent i alumnat especial, sinó simplement alumnes, sense adjectius, cadascú amb les característiques i necessitats pròpies, entenent la diversitat com un fet natural i, per tant, tenint en compte aquestes diferències, perquè tots els i les alumnes, que són diversos, aprenguin al màxim de les seves possibilitats. En aquest context, l’alumnat amb discapacitat participa tant com pot en les activitats generals i en la vida del centre, així com en les activitats d’ensenyament i aprenentatge, dins l’aula ordinària.

Un centre inclusiu, com ha proposat Porter (2001), és aquell en el qual l’alumnat amb necessitats educatives especials o discapacitats va a la classe comuna amb els companys i les companyes de la seva edat, on anirien si no tinguessin cap discapacitat.

S'ha posat en marxa un Pla d'acció ''Aprendre junts per viure junts'' per afavorir l'educació de qualitat per tots , posant un èmfasi especial per potenciar l'accés de l'alumnat amb condicions personals de discapacitat a l'educació inclusiva, com un dels eixos bàsics de la qualitat del sistema educatiu català. Per tant, aquest Pla és un instrument específic en mans de tota la comunitat educativa  per assolir els següents objectius:


  • Avançar en l’escolarització inclusiva del conjunt de l’alumnat en centres escolars ordinaris.
  • Impulsar metodologies que afavoreixin la participació de tot l’alumnat en els entorns escolars ordinaris.
  •  Optimitzar els recursos de suport per a l’escolarització de l’alumnat amb discapacitat en entorns ordinaris.
  • Avançar en la coordinació interdepartamental per a l’atenció integral de l’alumnat amb discapacitat durant l’escolaritat i en la transició a la vida adulta.
  • Definir el mapa de recursos i serveis per a l’educació de l’alumnat amb discapacitat a Catalunya.


Personalment, esper que algún dia arribem a parlar d'educació de qualitat per tots els alumnes, ja que a dia d'avui, a les nostres aules encara hi ha molts d'alumnes exclosos, i no tans sols de la vida escolar, sinó també de la vida comunitaria normal.

Referències:
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació (2005). Aprendre junts per viure junts Pla d’acció 2008-2015. Recuperat el 2 de febrer del 2017:  
http://seesantmarti.wikispaces.com/file/view/Ed.inclusiva08-15.pdf
Pujolàs, P. (2005). Aprendre junts alumnes diferents. Vic: Eumo.
Porter, G. L. (2001). Elements crítics per a escoles inclusives. Suports, 5 (1), pàg. 94-107.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

La història de na Montse.

Avui vos present a na Montse, la meva tia.  Na Montse té 48 anys, té paràlisi cerebral severa profunda d'un 97'5%. Si voleu conèixe...